Blog

Jam Broes aan het woord

Ongeveer 40 jaar geleden spotte ik een auto in de buurt van Alicante Spanje gedurende een vakantie aldaar, die me buitengewoon fascineerde. Het merk wist ik niet, nog nooit gezien,
ik kon er niet bijkomen dus niet uitzoeken wat het was, na vele omwegen kwam ik erachter van wie hij was en ging uitzoeken of hij te koop was.

Raad eens van de Poolse consul in San Sebastiaan Noord Spanje, in de jaren 40/50.

Het was een GRAHAM uit 1938, uiteindelijk heb ik deze wagen naar ons land kunnen halen en ben direct gaan restaureren, wat mijn oude liefde voor Amerikaanse weer deed ontvlammen.

In de jaren 70 werd er heel min over Amerikaanse auto’s gesproken (Pooierbakken). Maar dat interesseerde me niet. Bij de voortgang van de restauratie liep ik tegen een muur van onbegrip en onmogelijkheden op. Nergens in Nederland onderdelen, dus uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken op naar Amerika. Voor mij een compleet onbekend gebied. Zo is de firma JAMBROES ontstaan in de begin jaren 70 wat ik daar tegen kwam?

Mijn eerste vlucht was naar Atlanta Georgia, daar een auto gehuurd ik herinner me nog goed het was een bijna nieuwe bruine mustang fastback, en op weg gegaan naar de plaats Milwaukee in de staat Wisconsin, nog nooit in Amerika gereden moest dwars door Chicago in de spitsuren. Waarom ging ik daar heen, wel na heel wat briefwisselingen werd ik uiteindelijk uitgenodigd door Jim Wangerin die daar woonde en Grahams bezat hij was verschrikkelijk aardig betaalde zelf mijn motel en liet me zijn collectie auto’s zien. Hij bezat een 1938 Graham 2 deurs en een 1937 4 deurs welke auto ik 2 jaar later van hem gekocht heb. Ook had hij een Cadillac 1934 coupe 16 cilinder wilde deze verkopen vroeg 5000 dollar een prachtige wagen, wat een prijs toen, maar gedenk wel de dollar koste ons toen meer dan 4 gulden. Door hem ben ik uiteindelijk in South Carolina beland bij een vriend van hem, de heer Marchal Royston die ook Grahams had en tevens als beroep een grote junkyard leidde, aldaar is de Fa Jambroes ontsproten en uiteindelijk gebleven.

Eenmaal in South Carolina aangekomen werd ik al snel met Marchal Royston bevriend, maar hij kon niet begrijpen wat ik helemaal uit Europa kwam doen en geïnteresseerd was in die oude auto’s die hij had staan. Na een poos met hem gesproken te hebben gaf hij me toestemming om alleen door de yard te lopen. Waarom hij me niet begeleide kwam ik al snel achter, ik werd helemaal doodgestoken door allerlei insecten. Ook kon ik haast geen auto zien want alles was overgroeid door onkruid niet gewoon onkruid maar met doorns onmogelijk om doorheen te komen. Dus naar de ijzerhandel om een kapmes te kopen. Aan de slag met kappen ik kon mijn ogen niet geloven een stuk of 10 Cadillacs 1959 waaronder 2 deurs, 4 deurs en op zijn minst 3 cabriolets alles compleet . Deze auto’s heb ik in de loop van jaren allemaal gekocht en naar de mookhoek verscheept ik praat nu wel over de jaren eind 1970.Verder stonden er caddies uit alle jaren , maar het aantal Buicks overtrof alles hoe kwam dit , in die jaren waar een dealer schap was gevestigd van een merk werden lokaal de meeste auto’s van verkocht.
wordt vervolgd.